Wbrew pozorom woda nie tylko ma gasić pragnienie, lecz także dostarczać organizmowi potrzebnych składników mineralnych. Mówi się, że przeciętny człowiek powinien pić od 1,5 litra do 2 litrów wody dziennie. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę przy wyborze tego napoju, aby skutecznie się nawadniać i jednocześnie zadbać o odpowiednią ilość minerałów niezbędnych do dobrego funkcjonowania organizmu?

Woda jest nam niezbędna do życia – ciało dorosłego człowieka w 60–70% składa się właśnie z niej. Odgrywa ona bardzo dużą rolę, poczynając od transportu składników przemiany materii, hormonów czy substancji odżywczych, przez regulowanie temperatury ciała i ciśnienia osmotycznego, uczestnictwo w reakcjach biochemicznych, wspomaganie usuwania zbędnych substancji aż po dbanie o utrzymanie odpowiednich kształtów i jędrności komórek, tzw. turgor. Ważne jest zatem, aby na co dzień pić wodę, ale przy tym również wybierać taką, która ma odpowiednią zawartość składników mineralnych.

Woda a zawartość składników mineralnych

Ilość wody, którą powinno się wypijać, zależności od trybu życia, stanu zdrowia, wieku, temperatury otoczenia czy wysiłku fizycznego. Ogólnie przyjętą normą jest 1,5–2 l dziennie. Co ważne, żeby uzyskać efekt nawodnienia, trzeba popijać wodę małymi łyczkami przez cały dzień – szklanka albo butelka naraz nie dostarczy organizmowi potrzebnych płynów. Jeśli chodzi o wody butelkowane, w sklepach można dostać zarówno te mineralne, jak i źródlane czy lecznicze. Mineralne dzieli się na nisko- (do 500 mg/l), średnio- (500–1500 mg/l) i wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l). Wody wysokomineralizowane uznawane są za wody lecznicze. Pozostałe może pić każdy, chociaż jeśli mamy wybór, lepiej sięgnąć po średniozmineralizowane. Wód źródlanych niskomineralizowanych warto używać np. do przygotowania kawy lub herbaty w sytuacjach, gdy woda kranowa jest słabej jakości. Raczej nie powinno się kupować tych wód do picia na co dzień, ponieważ mogą one wręcz wpłukiwać niektóre minerały z organizmu. Uwaga także na wody smakowe – wysoka zawartość cukru sprawia, że lepiej traktować je jak napoje niż jak wodę.

Jaką wodę warto pić?

Przy zakupie wody warto zwrócić uwagę na to, ile ma magnezu, wapnia, sodu oraz wodorowęglanów. W związku z tym, że w przeciętnej butelce może się znajdować nawet 60 składników mineralnych, trzeba przede wszystkim dokładnie czytać etykiety. Przede wszystkim jednak, najważniejsze jest pochodzenie wody. Woda o mniejszej zawartości minerałów może nawadniać i uzupełniać elektrolity lepiej, niż woda o wyższej zawartości tych składników jeżeli zostały one dodane w procesie chemicznym po wcześniejszym wyjałowieniu. Istotne, aby patrzeć również na pH – to ono wspomaga zachowanie prawidłowego bilansu kwasowo-zasadowego. Szczególnie ważne jest pH naszej krwi, które powinno być utrzymane pomiędzy 7,35 a 7,46. Taki zasadowy odczyn pozwala czuć się lepiej, wspomaga koncentrację i dodaje energii.

Woda jako wspomaganie leczenia

Wodę można traktować także jako swoisty suplement diety. Na przykład osoby odczuwające częsty stres powinny pić wodę o dużej zawartości magnezu, osoby czynnie uprawiające sport – o wysokiej zawartości sodu i chloru zaś ludzie z dolegliwościami żołądkowymi – taką o dobrze dobranej ilości wodorowęglanów.